Claude Monet, Lavacourt dans la neige

'Ik wil bovenal waarheidsgetrouw en exact zijn', zou Monet gezegd hebben: 'Het licht - daar gaat het om. De rest is bijzaak'.
Niet de hooimijt of de sneeuw is het onderwerp, maar het licht zelf. Monet werkte vaak aan meerdere schilderijen uit een serie tegelijk, omdat het licht steeds veranderde. Monet was zich hiervan bewust door de fotografie, die in zijn tijd werd uitgevonden en die grote invloed hadden op het Impressionisme in de schilderkunst, waar Monet een belangrijke vertegenwoordiger van is.
In het schilderij dat je hieronder ziet, is het kleurgebruik iets subtieler. De schaduwen zijn paarsblauw en tegenover deze koele tint zijn de lichtpartijen heel zacht oranje. Als je op de foto klikt, open je de afbeelding in hoge resolutie. Dan kun je de kleuren en verftoetsen nog beter bekijken. Neem eens een paar minuten de tijd om rond te dwalen over het schilderij. Verrassend?
Monet, La Pie (de ekster) Collectie Musee d'Orsay Parijs
Deze week hebben mijn cursisten en ikzelf ook sneeuw geschilderd. Impressionistisch net als Monet. Ben je nieuwsgierig naar de resultaten?
Lees dan ook het blog van Jeroen: 50 kleuren sneeuw.
En mijn volgende blog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten