19 november 2010

Fluister mooie dingen


Nederland schreeuwt om cultuur. Theatermakers, musea, kunstenaars, muzikanten schreeuwen om het hardst door elkaar en inmiddels ben ik daar moe van. Niet van de acties zelf, wel van het schreeuwen. In het begin heb ik even meegebrult, want ook ik maak me zorgen om de bezuinigingen op cultuur. Niet zozeer om mijn eigen hachje, want ik draai zonder subsidie. Niet altijd even makkelijk, maar het gaat. Het werk zelf is mijn beloning. Ik voel mij gelukkig omdat cultuur mijn leven is. Mijn passie is mijn werk en ik kan er (net) van leven. Ik eet liever een bammetje kaas in het culturele werkveld, dan een clubsandwich in het bedrijfsleven, waar ik vroeger werkte.

Cultuur is mooi, kunst maakt mij gelukkig en dat wil ik graag delen met iedereen. Niet door te schreeuwen, maar anders: door samen te schilderen in mijn cursussen of door samen naar kunst te kijken en diep in een schilderij te duiken. Kunst is voor mij een avontuurlijke ontdekkingsreis in een wereld vol schoonheid. Ik was dan ook blij verrast toen ik temidden van al dat geschreeuw om cultuur, plots op twitter een zacht stemmetje hoorde: 'Zullen we fluisteren? Fluisteren over mooie dingen?'

Het is bijna een gedicht en klinkt als muziek in mijn oren. Omdat het de essentie van kunst raakt: #fluistermooiedingen gaat over schoonheid, waarbij het actie voeren zelf een kunstwerk wordt. 'JA JAAA!!!" wilde ik bijna schreeuwen, maar ik kon net net op tijd mijn woorden ombuigen tot gefluister, zodat mijn antwoord de vraag niet overstemd.


#fluistermooiedingen is een initiatief van muzikant Gerhardt. Hij roept iedereen op om op 25 november in actie te komen, niet door te schreeuwen, maar door te fluisteren.

Lees meer over de actie #fluistermooiedingen.

Zelf fluister ik deze week mooie dingen op twitter. Veel links naar collegakunstenaars en musea, die mooie dingen maken of organiseren. Zoals ik elke week doe. Alleen praat ik deze week wat zachter, dan valt het meer op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten