Het gefluister van zacht strelende penselen tijdens een schilderles. Of ezels die tegen de muur klapperen doordat de verf met kracht op het doek wordt gesmeten? Bij het schilderen spelen meerdere zintuigen een rol. Niet alleen het kijken. De tastzin is voor mij zeker zo belangrijk. Hoe voelt verf, hoe voelt het om de verf aan te brengen? Teder of met geweld, explosief. Hoe is de beweging van mijn arm? Die beweging bepaalt immers de beweging van de lijn op het doek. En dan natuurlijk de geur van verf, hoewel de acrylverf waar ik mee werk niet zo sterk ruikt als olieverf.
Het handschrift in mijn schilderijen
In mijn schilderijen spelen beweging, tastzin en van daaruit het handschrift een grote rol. Dat begon zo: In 2004 maakte ik in een boze bui een reeks expressieve krastekeningen. De eerste tekening was scherp en agressief, maar de laatste van de reeks leek wel muziek. Dit fascineerde mij zo dat ik doorging met deze manier van werken vanuit het handschrift. Ik kraste tientallen vellen papier vol. Het handschrift ontstond vanuit het gebaar, vanuit de beweging van het tekenen zelf en was elke keer anders. Tekenen werd na verloop van tijd schilderen. Naast penselen gebruik ik hierbij ook graag mijn handen, omdat het contact met het doek dan nog directer is.
Wil je zelf ook graag schilderen?
Misschien heb je nog nooit geschilderd en denk je: "dat kan ik vast niet." Maar iedere schilder kent de angst voor het witte doek. Of je nu al jaren schildert of net begint, die eerste streek verf is enorm spannend. Als je daar te lang bij stil blijft staan komt er niets uit je handen. Vanuit het theater kennen we het woord plankenkoorts. Die spanning hoort er gewoon bij. Een leuke manier om deze spanning spelenderwijs te bedwingen is de volgende:
Schilderen met je ogen dicht
Ja dat kan echt, we gaan op muziek schilderen met een blinddoek voor. Een nieuwe cursus begin ik graag met deze oefening. We schilderen op de tast en laten het penseel dansen over het papier. De sporen van de beweging vormen het beeld. Als de blinddoeken af mogen is iedereen altijd verrast over het resultaat. Heel interessant is om te zien hoe iedereen een persoonlijk handschrift heeft. We zijn allemaal uniek, ook in onze manier van schilderen.Je kunt deze oefening thuis ook eens proberen gewoon met een balpen of stift op een A4-tje. Zet muziek aan, instrumentale muziek werkt het fijnst. Doe je ogen dicht en laat je potlood over het papier dansen. Als het nummer is afgelopen stop je en kijk je wat je gemaakt hebt. Probeer verschillende soorten muziek. Je zult merken dat het heel ontspannend en leuk is om te doen.
Smaakt het naar meer?
Op 12 maart start er een cursus van 8 wekelijkse lessen op de vrijdagmiddag in Groenekan.
Kijk voor meer info over de cursussen op www.miekesiemons.nl
Benieuwd naar mijn schilderijen?
Op mijn website kan je ook mijn schilderijen bekijken, maar in het echt komen ze veel beter tot hun recht. Bezoek daarvoor mijn expositie in Groenekan. Raadpleeg voor openingstijden en de locatie de expositiekalender.
Ben benieuwd naar die boze-bui-krastekeningen...!
BeantwoordenVerwijderenVolgende keer kom ik met Erlinde naar je openingen!
Prachtig geschreven. Veel succes. Ik hou het bij mijn passie voor tuinen en 'schilder' met planten om harmonieuze tuinen te ontwerpen.
BeantwoordenVerwijderen