24 december 2009

Stil de tijd, pleidooi voor een langzame toekomst

Tijd, heb ik wel tijd om een blog over tijd te schrijven tijd tijd tijd seconde wat is tijd verdoe ik mijn tijd niet al tijdschrijvende vertikt de tijd... tik en daar stond ie even stil of liep de tijd terwijl ik stilviel tijd roept meer vragen op dan hij antwoorden geeft is tijd wel een hij vadertje tijd vroeger was tijd vrouwelijk zegt het woordenboek tijd tijd tijd de tijd schrijdt terwijl ik tijd schrijf tik tak tik tak..... Als ik over tijd ga nadenken dan lijk ik geen stap verder te komen, dan voel ik de tijd niet meer, dan voel ik haast of is haast ook tijd?

Leegte.. is leegte tijd?
Mag tijd ook leeg zijn? Mijn mooiste herinneringen aan tijd zijn leeg. Ik herinner me dat ik als meisje, vroeger op school, in de klas dromerig naar buiten staarde, nadat ik mijn repetitie af had. Druk schrijvende pennen om me heen krasten de tijd weg, haastten zich, maar ik had een zee van tijd tot mijn beschikking, ik hoefde niks. Als je je proefwerk inleverde mocht je weg, maar dat deed ik niet, ik genoot van de tijd, van het niks, van mij mocht dit eeuwig duren. Stil de tijd.

Klokken
Ik ben getrouwd met man die afgestudeerd is als klokkenmaker. Op zolder heeft hij een atelier vol klokken, die allemaal stilstaan. Niet omdat ze stuk zijn, maar omdat ik 's nachts graag wil slapen. Stel je voor een kakafonie van slaande klokken elk uur. Beneden een stuk of 10 klokken, waarvan er eentje mag lopen van mij. Ik wordt nerveus van klokken die samen een wedstrijdje in de tijd wegtikken. Ik draag ook geen horloge. Mensen zonder horloge geven de voorkeur aan belevingstijd, van kloktijd raken we opgejaagd. Ik zoek de stilte tussen de wegtikkende seconden om creatief te kunnen zijn.

Stil de tijd
Zomaar wat gedachten over tijd, een persoonlijke beleving van tijd. Eigenlijk wilde ik een filosofisch en goed doordacht verhaal over tijd schrijven. Dit naar aanleiding van de prachtige documentaire 'Stil de tijd' waarin Joke Hermsen bevlogen over de tijd filosofeert.

Ik heb de uitzending twee keer bekeken. De 1e keer genoot ik vooral van de mimiek van haar gezicht. De bewegelijkheid waarmee ze vol passie een enorme rust uitstraalde. Zo in de tijd te kunnen zijn. Af en toe ving ik een zin op die me diep raakte en de tijd even stil zette.
De tweede keer luisterde ik met een doel, dit blog schrijven. Geconcentreerd op de inhoud. Wat kan ik gebruiken? Een beetje gestresst, want wat heb ik toe te voegen aan wat Joke zegt? Geef ik een samenvatting van haar verhaal? Ik kan jullie beter twee filmpjes van Joke Hermsen tonen.

Hier komen ze:



Zo heb ik toch al een tijdje voortgeschreven. Ik voel niet langer de behoefte om terug te lezen of het wel goed is. Ik heb mezelf gewoon even mee laten voeren door de tijd.

Stil de tijd...

5 opmerkingen:

  1. daar heb ik een tijd geleden een blogpost over geschreven: check: http://www.met-k.com/2009/09/23/in-de-tijd/ tijd is niet te stoppen. tijd is tijdloos. tijd is ongrijpbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had je nog beloofd te vertellen uit welk gedicht de zin ' een buiten de klok getuimeld ogenblik' kwam.Het is van Hans Andreus
    Have you seen the light

    Jawel, een buiten de klok
    getuimeld ogenblik
    heb ik het licht gezien,
    het onnoemelijke,
    met als gevolg
    drie dagen hoofdpijn
    en een ik
    als een gek
    aan het bewijzen dat
    het niet zo was.

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je de tijd neemt, heb je 'm!

    Tura

    BeantwoordenVerwijderen