13 april 2014

De kleurenleer van Goethe

Volgens Goethe ontstaan de twee basiskleuren geel en blauw door een wisselwerking tussen licht en duisternis. Geel is het licht dat we waarnemen door een donkere atmosfeer heen. Door verdonkering van geel ontstaat rood. Blauw ontstaat doordat we de donkere kosmos (zwart) door het zonlicht zien schemeren. Blauw wordt door intensivering violet. Door vermenging van zuivel geel en blauw ontstaat het neutrale groen, dat we in de natuur vinden.

Kleuren zijn dus eigenlijk halflichten of halfschaduwen volgens Goethe. Dat is de reden waarom ze gemengd 'hun specifieke eigenschappen tegen elkaar wegstrepen en iets schaduwachtigs, iets grijs voortbrengen'(de kleurenschaar). 
In tegenstelling tot de objectieve natuurwetenschappelijke kleurtheorieën van Newton en Itten, is Goethe’s kleurenleer meer gericht op de beleving van kleur. Daarom is deze (subjectieve) kleurtheorie geschikter voor de kunstschilder om betekenisvolle kleuren te mengen en een schilderij zeggingskracht te geven.
Ingewikkeld? In de nieuwe schildercusus vertel ik meer over Goethe's kleurenleer. Al schilderend ontdek je hoe het in de praktijk werkt.

We gaan op 23 april van start. Schilder je mee?
Lees verder en meld je aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten