5 februari 2012

Dada - Albert Plomp (Schildercursus, les 2)

Een gastblog van Albert Plomp over de schildercursus: Ontdek je eigen beeldtaal.

'Thema in deze les was het dadaïsme. Ik had me van te voren een klein beetje ingelezen en dacht dat we figuren zouden gaan samenstellen uit letters en teksten. Na de theoretische inleiding kregen we echter de opdracht om een “dadaïstisch portret” te maken. Een lastige opgave…

De Eerste Wereldoorlog was de eerste oorlog die met moderne technologie werd uitgevochten. Vele soldaten kwamen zwaar verminkt uit de loopgraven en moesten met kunstmatige ledematen verder door ‘t leven. In het dadaïsme zien we dit terug in absurdistische, soms schokkende en soms betekenisloze kunst, bijvoorbeeld in de vorm van “opengewerkte” mensen of figuren die half mens, half machine zijn. Ik vind het moeilijk om de kunst uit die periode, tussen 1916 en 1920, mooi te vinden.

Alles wat de natuur heeft voortgebracht vind ik in principe mooi, inclusief mensen die het nooit tot fotomodel zullen brengen. Ik kan deze mensen accepteren zoals ze zijn, ze waarderen voor wie en wat ze zijn en ze in sommige gevallen zelfs bewonderen. Waar ik moeite mee heb, is als er cosmetische aanpassingen worden gedaan waar dat eigenlijk niet nodig is. Er zijn inmiddels voldoende voorbeelden voorhanden van plastische chirurgie die niet het beoogde effect heeft gehad. De beeldende kunst uit het dadaïsme komt op mij soms over als “mislukking”. Een freakshow.

De inspiratie voor mijn portret bleef lang uit. Ik moest het uiteindelijk onder tijdsdruk maken. Dit leidde uiteindelijk tot een man wiens leven wordt geregeerd door allerlei klokken. Hij moet puzzelen om het allemaal te laten passen. Hij lacht nog, maar is de lach wel echt?'

Lees ook Dada ja ja - Karin Winters
Karin's ervaringen in les 2 schildercursus: Ontdek je eigen beeldtaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten