6 februari 2012

Dada ja ja - Karin Winters (schildercursus les 2)

Een gastblog van Karin Winters over de schildercursus: Ontdek je eigen beeldtaal.

'Dada was een Culturele beweging die in de 1e wereldoorlog ontstond Zurich... bla bla da da...
Lees zelf maar verder...
Is dada kunst? Volgens mij is Dadaïsme meer een anti-kunst beweging en een proteststroming:

De dadaïst acht het noodzakelijk om zich tegen de kunst uit te spreken, omdat hij door de oplichterij van kunst als morele veiligheidsklep heen kijkt” - Richard Hulsenbeck

"Kan iemand werken maken, die geen kunstwerken zijn?" - Michel Duchamp

Wikipedia: 'Kunstvormen die de dadaïsten veel gebruikten waren de collage, de assemblage en in de dichtkunst de nonsensgedichten die puur gericht waren op klankuitingen, meer bepaald het simultane gedicht en het bruïtistische gedicht.' Nou ben ik eigenlijk ineens wel heel nieuwsgierig wat een bruïtistische gedicht is. Al zoekend vond ik De Ursonate van Kurt Schwitters:




Ook ontdekte ik, Theo van Doesburg de oprichter van het tijdschrift de Stijl en daar ben ik echt het pad bijster geraakt. Ik vrees dat ik geen goede kunstgeschiedenis student ben, ik schilder en ik houd van mooie dingen. Of dat nou Dadaïstisch, Expressionistisch of Naïef is maakt me niet zoveel uit. Daarom vind ik het volgende gedicht zo bij mij passen:

VIJFLETTERWOORD

Is het kunst
vraagt hij voorzichtig
anders weet hij niet
of hij genieten mag
als hij het mooi vindt
wil dat dan zeggen
dat het kunst is

ik kan het niet helpen
ik vind het mooi zegt hij
alsof hij er zich voor verontschuldigen moet
bij de kenner die zegt
dat het geen kunst is
maar als hij het mooi vindt
dan staat het dat vrij
zegt de kenner goedgunstig.


Remco Campert (1929)

'Afijn, mijn drieluik is nog niet klaar….maar de maakbare vrouw (rechterluik) is een eind op weg.' - Karin Winters

Gastblog over de 1e les van de schildercursus: Ontdek je eigen beeldtaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten