4 maart 2012

Cy Twombly - Quattro stagioni

Een gastblog van Karin Winters over les 5 uit de schildercursus: Ontdek je eigen beeldtaal.

Cy Twomby is een Amerikaans schilder, die pas vorig jaar overleed op 83 jarige leeftijd. Tot twee weken geleden had ik nog nooit van hem gehoord. Leuk om nieuwe kunstenaars te leren kennen. Voordeel van internet laat zich nu toch weer gelden: wat is er veel te vinden over hem.

Gek genoeg herken ik iets van mezelf in (een aantal van) zijn schilderijen, ik had direct een 'hoera' kleuren gevoel. Het zal misschien niet zo bedoeld zijn, maar in zijn vele rozen schilderijen zie ik de wens om de kwetsbaarheid van rozen, klaprozen en pioenrozen vast te leggen.

Ik ben zelf echt gek op klaprozen en papavers… die prachtig doorschijnende blaadjes. Die zijn alleen in een expressieve impressie te vatten. Daarom denk ik dat Twombly die druipers schildert …. de transparantie probeert te vatten door vloeibaarheid op te nemen. Ik zie dat kwetsbare ook terug in Twombly's foto van een witte pioenroos (ja Twombly fotografeerde ook, naast schilderen en beeldhouwen)

De kleuren die hij gebruikte in zijn schilderijen, dieprood, purper, blauw….heerlijk. Ook herken ik iets in de zin: It’s more like I’m having an experience than making a picture. Dat maakt voor mij een aantal van zijn werken minder geslaagd.


Ik ben het meest onder de indruk van Quattro Stagioni, mijn lievelingspizza, het enige klassieke muziekstuk dat ik uit kan zitten en daar komt nu dus Cy Twombly’s Quattro Stagioni bij.

Natuurlijk ook weer even mijn eigen resultaten uit de schilderles:

4 opmerkingen:

  1. Mieke, Leuk dat je aandacht besteedt aan Cy Twombly. De Menill Collectie in Houston heeft een aparte gallery speciaal voor zijn werk. Adembenemend vond ik het om in de ruimtes rond te lopen, als je ooit de kans krijgt... Ik ben een fan van zijn werk. Letters en kleur, fors schilderwerk, daar heb ik wat mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeps, het dringt nu pas tot me door dat dit stukje geschreven is door Karen Winters, complimenten voor haar, en tevens voor Mieke voor het geven van gelegenheid :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal de complimenten aan Karin doorgeven. Eind van de week nog een gastblog over Cy Twombly van schildercursist Albert Plomp. Zelf wil ik ook nog over Twombly schrijven als ik de tentoonstelling in Brussel heb bezocht. Vorige jaar zag ik Twombly in Hamburger Bahnhof in Berlijn en in Museum Brandhorst in München.

    http://www.hamburgerbahnhof.de/text.php?id=96&lang=en
    http://www.museum-brandhorst.de/de/sammlung-brandhorst/cy-twombly.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! Ik zelf had al vaker over Cy Twombly gehoord. Een docent aan de Kunstacademie had me aangeraden eens naar zijn werk te kijken, omdat ze wel iets van gelijkenis in mijn werk zag. Veel is echt een soort geschreven kunst.. veel krabbels.. spontaan. Je brengt me op het idee, om een paar oefeningen over Twombly aan mijn schildersclubje te geven. Ik had de leden daarvan beloofd morgen een 'wilde' oefening te geven: Twombly is daar ideaal voor: dank je wel. groetjes van Rita Koolstra

    BeantwoordenVerwijderen