4 maart 2012

Jan Elburg in Stedelijk Museum Schiedam



Experimenteel schilder
Kunst was voor Jan Elburg spelen met materialen. Hij schilderde op piepschuim en maakte popartachtige assemblageschilderijen van alles wat hij verzamelde.
Tijdens zijn experimenten ontdekte Elburg zelf nieuwe technieken zoals in 1947 de kaarsvettekening.
'Er zat voor een kinderlijke geest als de mijne iets betoverends in als je, na met een kaarsstompje, nooit helemaal voorspelbaar, je ondergrond te hebben betekend, met een brede kwast waterverf er opeens de voorstelling wakker riep.'
Elburg kwam op dit idee door de litho’s van Karel Appel en Corneille. Lithografie (steendruk) is gebaseerd op elkaar afstoten van vet (inkt) en water. Kaarsvet en waterverf hebben eenzelfde effect. Misschien heb je vroeger op school zelf ook geĆ«xperimenteerd met wasco met ecoline.

Spraakmakende fotocollages
Elburg nam in 1949 nam deel aan de CoBrA-tentoonstelling in Het Stedelijk Museum in Amsterdam. De tentoonstelling veroorzaakte een schandaal en Elburg's fotomontage van Titiaans Venus van Urbino werd direct verwijderd. Elburg gaf Venus het hoofd van een 'afstotelijk oud wijf' en plakte een drietal tuinders uit een christelijk tijdschrift als gluurders op de achtergrond. Corneille bedacht de titel: 'la putain de classe' (een hoer van stand). De twee kunstenaars staken zo de draak met de conservatieve smaak van de heersende klasse, geheel in de trant van de CoBrA-beweging die zich verzet tegen de classicistische kunst en de maatschappij van voor de oorlog. Elburg, noemde zijn fotomontages 'ironische plaksels', terwijl de pers van een 'obscene verminking' van de klassieke schoonheid sprak.



Experimenteel dichter
De kunstenaar is echter het meest bekend als schrijver van experimentele gedichten. Net als Lucebert was hij een dubbeltalent en een van de Vijftigers die zich afzetten tegen traditionele poƫzie.

Tentoonstelling en workshops
De tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam geeft een uitgebreid overzicht van hele het oeuvre van Jan Elburg en duurt tot en met 29 april 2012. Het museum organiseert ook workshops 'monoprint' bij de tentoonstelling.

Lees ook:
'Geklad, geklets, geklodder’ CoBrA als inspiratiebron.

1 opmerking:

  1. Wat een leuk en informatief stukje is dit. Dat Jan Elburg kaarsvettechniek gebruikte is helemaal nieuw voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen