2 februari 2012

Some Like Poetry - Wislawa Szymborska overleden

'Some Like Poetry'

Some - thus not all.

Not even the majority of all but the minority...'



De Poolse dichteres nobelprijswinnaar Wislawa Szymborska is vannacht overleden. Misschien ken je haar niet. Ooit ontdekte ik haar.. haast per ongeluk.
Houd ik van gedichten? Vaak heb ik er het geduld niet voor. Maar ik houd van haar gedichten. Ze spreken recht tot mijn hart. Ze zijn zo... haast niet aanwezig... ze fluisteren. Zo alledaags en tegelijk van grote gedachten doordrongen, filosofisch en ongekend mooi. Szymborska ontroert me. Nu zwijgt ze en de stilte voelt groots.

‘De drie wonderlijkste woorden’

'Wanneer ik het woord Toekomst uitspreek,

vertrekt de eerste lettergreep al naar het verleden.

Wanneer ik het woord Stilte uitspreek,

vernietig ik haar.

Wanneer ik het woord Niets uitspreek,

schep ik iets dat in geen enkel niet-bestaan past.’

Wislawa Szymborska (1923 - 2012)



Fragment uit de documentaire: Einde en Begin,
een ontmoeting met Wislawa Szymborska (Uur van de Wolf)

'De documentaire is tevens een reis door Polen; in haar gedichten geeft ze op zeer persoonlijke wijze commentaar op de Poolse geschiedenis. Toen ze in 1996 de Nobelprijs voor de literatuur kreeg, werd ze overdonderd door de aandacht en publiciteit die dit met zich meebracht. Szymborska leeft sindsdien in afzondering en deze documentaire biedt een unieke inkijk in haar leven en werk. '


Geen opmerkingen:

Een reactie posten