10 mei 2010

Sprookjes bestaan: de wondere wereld van Augmented Reality

Verwonderd hield ik plots een groen virtueel wezentje 'in mijn hand', heel bizar. Hij was er wel en hij was er niet. Hij rekte zich eens lekker uit, boog naar me en keek me aan met zijn drie schattige oogjes. Heel wonderlijk om te ervaren dat dit fantoompje een gevoel van vertedering bij me opriep. Alsof het echt leefde.


De techniek die dit mogelijk maakt heet Augmented Reality. 3D computeranimatie-beelden worden gecombineerd met live beelden uit de werkelijkheid. Het verschil tussen de reƫle wereld en de virtuele wereld wordt steeds kleiner. Er gaat een wereld voor je open, als je zelf met virtuele beelden gaat spelen. Je voelt je als Alice in Wonderland.

In vier stappen heb jij ook zo'n groen virtueel mannetje.


Stap 2: Zet je webcam aan.
Heb je een Mac met ingebouwde webcam, volg dan de instructie bij stap 3?

Stap 3: ga naar de website van Boffswana, scroll naar beneden en klik op START.

Heb je een pc? In plaats van bovenstaande afbeelding verschijnt nu het beeld van je webcam, je ziet jezelf dus. Klik nu op sluiten en ga dan verder met stap 4.

Heb je een Mac? Dan zie je waarschijnlijk alleen een zwart rechthoekig vlak en moet je een extra handeling uitvoeren. De webcam (isight) van de Mac staat standaard op "DV Video". Dit moet zijn "USB Video class Video". Dit kun je als volgt aanpassen: CTRL + muisklik op het zwarte vlak en selecteer"Instellingen". Je krijgt dan dit venster, waarin je 'toestaan' aanvinkt, zodat je Boffswana toegang geeft tot je webcam.


Vervolgens moet je de camera-instelling voor je camera aapassen: klik onderin het venster op het webcam-icoontje (naast de knop sluiten) je komt nu in het tabblad 'camera':

Selecteer in het uitklapmenu 'camera' de instelling "USB Video class Video" (in plaats van DV Video). Als het goed is, zie je nu het zwarte vlak veranderen in het camerabeeld. Klik op sluiten en ga dan verder met stap 4.

Stap 4: Houdt het pictogram, voor je webcam tot je een bewegende 3D animatie ziet. Zorg hierbij dat het pictogram goed vlak is, plak het zonodig op een stuk karton of houdt een boek onder je print.

Grote dromen
Is het gelukt? En ben je even verwonderd als ik? Voor mij symboliseert mijn ontmoeting met het wondere wezentje de geboorte van mijn nieuwe plannen. KNOCKaRT gaat van koers veranderen. Nieuwsgierig?
Meld je aan voor mijn gratis e-zine, dan ben je als een van de eersten op de hoogte.
Of volg me op twitter voor het laatste nieuws.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten