10 maart 2012

Schildercursus Beeldtaal - les 5 - Cy Twombly

Een gastblog van Albert Plomp over les 5 uit de schildercursus: Ontdek je eigen beeldtaal.

Voorafgaand aan de les over Cy Twombly bekeek ik op internet zijn schilderijen. Vooral het werk uit de allerlaatste jaren spreekt mij aan, omdat veel meer kleur en diepte bevat in de vroegere jaren. Toch kan ik ook de schoonheid van sommige eerdere werken wel waarderen, zoals “Untitled, 1968/1971″,
Hero and Leander (To Christopher Marlowe) [Rome], 1985″ en het vierluik 'Quattro stagioni'. Jammer genoeg kan ik alleen afgaan op de relatief kleine foto’s op internet. In werkelijkheid hebben deze schilderijen kolossale afmetingen.


Cy Twombly, Hero and Leander (To Christopher Marlowe)
Rome, 1985, Private Collection (audio over dit schilderij)

De schilderles zelf begon met een korte inleiding van docent Mieke Siemons. Daarna mochten we in 5 of 6 steekwoorden per cursist onze mening geven over Cy Twombly en zijn schilderijen. Dit resulteerde in een bord vol post-its, met teksten als 'gekrabbel, kras, onbegrip, huh?, saai, vlekken, knoeien', maar ook woorden als'wow!, mooi, groei en inspirerend'.


Hierna mochten we zelf aan de slag. Mieke adviseerde ons om eerst op papier te oefenen met schrijven met verf. Dit resulteerde bij mij in de volgende twee schilderijen:



Daarna schilderden we voor ‘t eerst tijdens de cursus op canvas. Dat voelde heel anders dan papier. De opdracht die we meekregen was 'Geheimschrift'. Ik heb eerst de achtergrond gekleurd, ben er daarna horizontaal een keer overheen gegaan en tot slot nog een keer verticaal, met een plamuurmes. Karin Winters noemt dit werk “Blauw”, vanwege de geheime boodschap. Wie ontdekt nog iets anders?


Ik heb genoten van het schilderproces: in hetzelfde hoge tempo als bij het houtskooltekenen in de vorige les, maar nu met 'echte verf'. Ik ging met een voldaan gevoel naar huis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten