1 augustus 2011

Inspiratie, hoe zorg je dat het blijft stromen?

Ken je dat gevoel van niet weten hoe je iets tot stand kunt brengen? Eindeloos uitstellen bij gebrek aan inspiratie? Het is leeg en het blijft leeg. Een kunstenaar heeft daar vast nooit last van, denk je misschien. Die is gezegend met een goddelijke gave om altijd creatief te kunnen zijn. Laat ik je meteen uit de droom helpen: ook bij kunstenaar komt de inspiratie lang niet altijd spontaan uit de lucht vallen.

Voor dit artikel, dat eerder verscheen in mijn e-zine, kon ik bijvoorbeeld eerst helemaal geen inspiratie vinden en daarom bleef ik het schrijven uitstellen. Tot ik ineens bedacht, dat ik ook van de nood een deugd kon maken: inspiratie is er een mooier thema om over te schrijven? Als ik jullie mijn zoektocht naar inspiratie beschrijf, dan helpt dat jullie wellicht om zelf ook inspiratie te vinden. Inspiratie, hoe zorg je dat het gaat stromen?

Aan de slag
Niet blijven dralen, doe iets, sprak ik mezelf vermanend toe. Dus ik speurde wat op internet en daar vond ik een lijst met 100+ inspiratiebronnen van ideeënmaker Sigrid van Iersel. Wow... daar heeft een mens iets aan.

1. Aanrommelen... las ik als eerste. Ja dat klopt. Dat doe ik als ik begin met schilderen ook: gewoon een beetje klooien met materialen, wat experimenteren om zo snel mogelijk van dat witte doek af te zijn. Voor ik het weet ben ik dan op weg. Maar hoe doe ik dat als ik iets wil schrijven? O ja... eigenlijk doe ik dat nu ook... beetje aanrommelen... goed bezig, Mieke... en ik las weer verder:

2. Vraag het 'Andere mensen'. Om te weten wat ze bezighoudt, waardoor ze geïnspireerd raken, wat ze drijft. 'Ja ja...' dacht ik enthousiast, ook dat levert vaak veel op.'
Ik startte een klein onderzoekje op twitter. "Wat is jouw persoonlijke inspiratie top 3", vroeg ik, "wat inspireert jou het meest. Waar wordt je blij van?" Dat leverde me al gauw een aantal reacties en zo begon het weer te stromen in mij. Wat een mooie antwoorden, ik deel ze graag met jullie:

Inspiratiebronnen van anderen
@karinwinters: mijn grote liefde, mijn kinderen, mijn weblog
@andredonker: Natuur, MensenMensen, beleving en ervaring
@aimarieke: Verhalen, structuren, lege ruimte
@100procentbekke: mensen die een mooi doel nastreven, bij iemand een aha! zien, als ik iets nieuws kan leren
@bregisback: mensen, de wijde wereld, luchten
@annekekassteele: zee, wind, wolken
@RalfSilvius: de mens, natuur, duisternis vs licht (oftewel contrasten in het algemeen)
@sigridvaniersel: Gesprekken met mensen staan absoluut bovenaan. Verder lezen (boeken, blogs) en afzondering zoeken (douche!)
@evelyne_p: jongeren, fantasie, leefstijl: Als je 'het' kan dromen, kan je het ook DOEN. Heb er eigenlijk nog één, mag dat: 4. "Buiten de lijntjes denken"
@annetstruik: spelenderwijs ontdekken, mensen, creatieve uitingen
@gaby407: media, urban cities, internet
@PvanderLugt: Mooie foto's maken,'mooie' mensen, pakkende muziek
@PianoTweets: het heden, het universum, mijn medemensen
@franxine: mijn geliefden, mijn werk, ontmoetingen met anderen
@LadyLau: zonlicht, enthousiasme zien in/aan andere mensen, actief bezig zijn met wat ik leuk vind
Hopelijk ben ik niemand vergeten. Mijn persoonlijke inspiratiebron verklap ik helemaal aan het eind van dit artikel. Nog even geduld dus.

3. Verbeelden
Een prachtige lijst. Om blij van te worden. Ineens heb ik een idee. Met het programma Wordle maakte ik van de resultaten een beeldgedicht. Ik publiceerde het al eerder op mijn blog, maar laat het graag nog een keer zien:


Je kunt het beeldgedicht uitprinten en ophangen in je werkkamer, als geheugensteuntje voor momenten, waarop jij om inspiratie verlegen zit.

4. Zorg dat het blijft stromen
Mijn Artsurfing student Jeroen van der Weide gaf ik de opdracht om een tekendagboek bij te gaan houden. Elke dag even ruimte maken voor een schets, al is het slechts een enkele lijn. Zo blijft de inspiratie stromen. Veel beroepscreatieven hebben een creatief dagboek. Er zijn allerlei vormen te bedenken. Twee voorbeelden ter inspiratie:

Pianotweets
Muzikant Joost Vuurs componeert elke ochtend een pianotweet in 140 noten. Die deelt hij met zijn volgers op twitter. Ik vind het heerlijk om tijdens het ontbijt even van zijn dagelijkse creatie te genieten. Wie niet twittert kan toch meeluisteren via www.ianotweets.com. Je kunt je ook abonneren, dan krijg je elke dag zijn nieuwe compositie in je mailbox.

Silly pictures
Onder het motto Dare 2b Silly publiceert theaterdocent en cliniclown Ralf Silvius dagelijks een maffe foto van zichzelf op twitter, facebook en op www.spots.nl. Ook daagt hij je uit om zelf deel te nemen aan zijn project, durf jij?

Conclusie:
Inspiratie komt niet vanzelf bovendrijven als je passief gaat zitten wachten. Je moet er iets voor doen, maar ook weer niet te veel. Vaak hoef je maar een klein stapje te zetten om de inspiratie uit te nodigen. De lijst 100+ inspiratiebronnen van Sigrid is hierbij een handig hulpmiddel. Zelf neem ik mij voor om net als Jeroen een tekendagboek te gaan bijhouden. Morgen begin ik, nee ik bedoel nu meteen, vandaag nog. En jij, hoe zou jouw persoonlijke creativiteitsdagboek er uit kunnen zien? Misschien heb je er al een. Laat het me vooral weten via een reactie onder dit blogartikel. Leuk, dat geeft mij weer nieuwe inspiratie.

Tot slot: mijn persoonlijke inspiratiebronnen
1. De zee of de rivier (water dus)
2. Kunst (kijken maken zien horen voelen ruiken)
3. Spelen
Het heerlijke van werken als kunstenaar en kunstdocent is dat mijn werk direct uit mijn inspiratiebronnen voortkomt en dat ik zo een inspiratiebron voor anderen kan zijn. En zij voor mij.

Mag ik jou inspireren?
Graag ontmoet ik je deze zomer aan mijn inspiratiebron de rivier de Lek bij de workshops Zomerzwerf om te creëren en te genieten van een heerlijke korte vakantie.
Lees de Zomerzwerf ervaringen van Marijke, Hennie en Monique.

Wil je graag maandelijks inspiratie van mij in je mailbox ontvangen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten