1 september 2010

Langzaam loslaten... dan gaat het stromen
De Zomerzwerfbeleving van Monique

Mieke's zomerzwerfflyer prikkelde mijn zintuigen. Snuffelen op de website voedde mijn enthousiasme tot ik ontdekte dat ik de aangekondigde data onmogelijk zou kunnen, wat een teleurstelling. Maar toen ontving ik ineens een uitnodigend mailtje: inschrijven voor 1 enkele dag was nu ook mogelijk. Ik nam direct contact op met Mieke. Er was nog plaats. Gelukkig! En wat een ontzettend leuk telefoongesprek kun je soms hebben met mensen die je niet kent. Mijn nieuwsgierigheid naar de dag groeide.

14 augustus, een stralende dag! Eerst gezellig met elkaar koffie en thee drinken bij het kleine bruggetje en daarna bepakt en bezakt op weg naar de Lek. Door het weiland, over hekjes naar een prachtige plek aan het water. We waren daar alleen, nog wel…………. Door het prachtige weer kregen we al snel bezoekers die heel nieuwsgierig waren wat wij met papier, water, verf en zand aan het doen waren. Dit leverde leuke gesprekken op.

Het was heerlijk om lekker te mogen “kliederen”. Door mijn enthousiasme was ik soms wat te ongeduldig om te ervaren wat het stromende water met de verf en het papier deed. Nat papier is kwetsbaar, dus je moet voorzichtig zijn als je ermee mee werkt. Toch kan je het wel kreuken, waardoor de verf in de groefjes loopt en een gemarmerd effect ontstaat. Als je het papier laat drogen wordt het weer sterk en heeft het een ruimtelijke vorm gekregen. Leuke ervaringen die nieuw voor me waren en waar ik enorm van genoot. Na wat aanwijzingen van Mieke raakte ik mijn ongeduld kwijt, kon ik ontspannen en makkelijker wachten op wat er gebeurde als het water zijn werk deed.

Na een gezamenlijke lunch keken we bij elkaar wat er ontstaan was. Mieke gaf ons de opdracht om vanuit de ervaringen, die we in de ochtend hadden opgedaan, een techniek te kiezen om die uit te diepen. Ik koos voor het kreuken van nat papier. Hoe ver kon ik gaan voor het papier scheurde? Ik keek hoe de de verfstroompjes over de toppen en dalen naar elkaar elkaar toeliepen of juist bij elkaar weg Hoe de kleuren zich vermengden. 's Morgens had ik enkel met blauw en zwart gewerkt, maar nu voelde ik ineens dat ik deze kleuren ontgroeide en er kwam plots rood aan te pas en geel en wit. Ik veegde er vrolijk op los en werd steeds blijer van wat er spontaan ontstond. Ik kon het steeds meer laten gebeuren. Het was goed zo.

De dag vloog voorbij. Het was één en al genieten. Wat ben ik blij dat ik deze kans gekregen en aangegrepen heb om nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe wegen te ontdekken. Mieke bedankt!

Gastblog van Monique van der Loo
Deelnemer Zomerzwerf augustus 2010

Lees ook de zomerzwerfbelevingen van andere deelnemers:

Wil jij ook Zomerzwerven?
Je kunt in 2011 kiezen uit drie verschillende workshops:
Experimenteel schilderen (16 en 17 juli)
Materiekunst van gevonden materialen (6 en 7 augustus)
Experimenteel tekenen (27 en 28 augustus)
Lees verder en download de workshopfolder en een inschrijfformulier
Meld je aan voor mijn gratis e-zine, dan houd ik je op de hoogte van mijn andere activiteiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten