23 november 2011

De Zomerzwerf inspiratie van Corinne

Een gastblog van deelnemer Corinne Bekker (fondsenwerver)

Inspiratie voor je werk vind je soms juist door heel iets anders te gaan doen dan waar je dagelijks mee bezig bent. Door afstand te nemen, rust te creƫren, of juist door je brein op een heel andere manier te prikkelen.

Een herfstige Zomerzwerf
Afgelopen zomer heb ik een weekendworkshop zomerzwerfkunst gedaan bij Mieke Siemons van Knockart in Vianen. Het was een heerlijk weekend, ook al was het zomerse ervan niet makkelijk te herkennen. In veel beschrijvingen van de zomerzwerfdagen die Mieke organiseerde afgelopen 3 jaar las je, en op foto's zag je, mensen in de zon, op blote voeten in het water staand, met zonnebrillen op (of is dat mijn fantasie...?). Hoe het ook zij, er was een klein beetje zon - en veel 'weer' (zoals sommige weermannen van de t.v. dat zo mooi kunnen zeggen). Weer waar je wat bij beleeft.

Wind en regen
Onze zomerzwerf was avontuurlijk te noemen, het begon met koffie in de ochtendzon en een stevige bries. Gaandeweg werd het meer bewolkt en nat. Maar met ons vijven (zaterdag) en vieren (zondag) maakten we er van wat van. De wind bulderde in onze oren af en toe. Maar schilderen zouden we. En dat deden we.

Materiekunst
De tweede dag gingen we materiaal gaan jutten langs de Lek. Gewapend met regenjas (tja) en boodschappentas (voor het materiaal), liepen we langs het water op zoek naar natuurlijke materialen, of rommel, wat maar interessant leek. Nou materiaal genoeg te vinden langs het water. De interessantste vondsten lieten zich niet meenemen, omdat ze te zwaar waren of te kwetsbaar. Maar ik kon ze wel fotograferen. Zoals deze kronkels van staal. Een verweerde tros die bij het oppakken al bijna uit elkaar viel. Wat wel meeging, bleek uiteindelijk toch moeilijk te verwerken in een kunstwerk, zo broos was het ijzer.

Inspiratie

Wat maakte deze workshop zo inspirerend voor mij? Vanwege de avontuurlijke mensen die niet voor wat regen en wind opzij gingen, maar zich prettig gestoord uitleefden met zotte materialen, schilderden met klei, verf lieten uitlopen door hun werk in het water te leggen en meer van dat soort heerlijke experimenten. Ik heb mij prima vermaakt en ook nog wat geleerd:

Waarnemen
We deden een oefening waarbij we een van de gevonden objecten moesten kiezen en er over vertellen alsof je op de radio was. Heel precies omschrijven wat je ziet. Zonder interpretatie. Welke vormen, kleuren? En ook hoe het voelt, hoe het ruikt. Door zo precies te kijken, verandert je blik op de wereld. Je ziet meer details. Patronen trekken meer de aandacht. De fijne randjes van het gebladerte, van golven, van veertjes, blaadjes, en de details van een afgerukte vleugel... springen meer in het oog.


De werking van kleur
Grappig was ook om te ontdekken wat kleur met je doet. De eerste dag trok het blauwzwart van de verf enorm aan mij. Vette klodders verf moesten op het papier. En de indrukken van de dag, onder andere van de verf, bleven een beetje in mijn hoofd plakken. Zo sterk dat ik een paar dagen later droomde van inkt die over een vlieger stroomde (zo beeldend droom ik niet vaak).
Kleur was ook precies, waar ik naar op zoek was, het was de reden waarom ik de workshop ging doen. Ik werd niet teleurgesteld. Integendeel. Het was heel inspirerend. Sinds de workshop ben ik thuis nog enthousiaster gaan schilderen. Ook in mijn werk als fondsenwerver levert de Zomerzwerf mij dingen op. Hoe? Dat lees je hier op mijn eigen blog.




Zomerzwerf 2012
Ben je geinspireerd door het verhaal van Corinne en wil je ook een Zomerzwerf meemaken? In juli en augustus 2012 organiseer ik weer nieuwe weekenden.

Meld je aan voor mijn gratis e-zine, dan houd ik je op de hoogte van workshops, cursussen en exposities en ontvang je maandelijks inspiratie in je mailbox.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten